خطا
 
مقالات عمومی
مکانیسم های نظارت بر تصمیمات و اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سردفتر   
چهارشنبه, 06 مهر 1390 ساعت 13:03

 

 


نگارنده:محمد شیروی خوزانی

 

مقدمه :

در اکثر قوانین اساسی دولتهای جهان، سه قوه ی مقننه، مجریه و قضاییه وجود دارد. در منشور ملل متحد که از آن به عنوان قانون اساسی جامعه ی بین الملل یاد می شود، اختیار قانونگذاری (بند اول ماده ی 13) و نظارت (بند سوم ماده ی 24) به مجمع عمومی داده شده است. همین طور طبق مواد 40و 41و 42 منشور ملل متحد صلاحیت اقدامات اجرایی به شورای امنیت واگذار شده است و در ماده ی 92 منشور، دیوان بین المللی دادگستری به عنوان «رکن قضایی اصلی» ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. اما متأسفانه هنوز چنین «تفکیک قوایی» در مرحله ی ابتدایی است و کفه ی اختیارات این نهادها به نفع شورای امنیت سنگینی می کند.

در گفتار اول این مقاله در مورد صلاحیت نظارتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بحث خواهیم نشست و گفتار دوم، صلاحیت قضایی دیوان بین المللی دادگستری و همچنین امکان کنترل اعتبار قطعنامه های شورای امنیت را بحث خواهد کرد.

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 مهر 1390 ساعت 11:42
ادامه مطلب...
 
مشروعیت و اعتبار حقوقی تصمیمات و اقدامات الزام آور شورای امنیت سازمان ملل متحد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سردفتر   
چهارشنبه, 06 مهر 1390 ساعت 12:46

 

 


نگارنده:محمد شیروی خوزانی

 

تصمیمات شورای امنیت دارای دو نوع اعتبار هستند:

1- تصمیمات الزام آور

2- تصمیمات غیر الزام آور (1)

در مورد تصمیمات الزام آور، بر طبق منشور ملل متحد، اعضای سازمان ملل موظف به اجرای آنها می­باشند. همچنین در مورد این تصمیمات بایستی گفت که اعضای دائم شورای امنیت علی الاصول باید به آنها رای مثبت بدهند، به عبارت دیگر رای منفی آنها وتو محسوب شده و مانع تصویب آنها می­گردد ولی در تمام موارد نمی­توان از وتو استفاده نمود .

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 مهر 1390 ساعت 11:41
ادامه مطلب...
 
صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل متحد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سردفتر   
چهارشنبه, 06 مهر 1390 ساعت 11:08

 

 


نگارنده:محمد شیروی خوزانی

 

مقدمه :شورای امنیت مهم ترین رکن سازمان ملل متحد است و تنها رکنی است که می تواند برای بکاربردن قوه قهریه، تصمیم الزامی بگیرد.که بر اساس منشور سازمان ملل متحد در مسائل مربوط به حفظ صلح و امنیت بین المللی صلاحیت اخذ هر گونه تصمیم را داراست .

گفتار اول: انواع صلاحیت شورای امنیت

شورای امنیت در انجام وظیفه اصلی خود صلاحیتهای ذیل را در پیش رو دارد:

1- یا به طور مستقیم و به تشخیص خود، به شناسایی اختلاف و موضوع آن رسیدگی می کند. (صلاحیت مستقیم) بدین معنی که شورای امنیت می تواند به تشخیص خود، پس از شناسایی تهدید علیه صلح، نسبت به رفع اختلافات و برقراری نظم به ایجاد تدابیر دسته جمعی مبادرت ورزد (ماده ی 1 منشور).

فصول پنجم و هفتم منشور نیز این اختیار را به شورا تفویض می کند که دو نوع یا دو گروه اختلاف را بلاواسطه تشخیص داده، رسیدگی نماید. یکی اختلافات یا وضعیتی که ادامه ی ان موجب بروز جنگ می شود، دیگری اختلافاتی که نفس وجود آنها برای صلح، خطرناک است.

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 مهر 1390 ساعت 11:40
ادامه مطلب...
 
ارزیابی عملکرد وتصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سردفتر   
سه شنبه, 05 مهر 1390 ساعت 22:15

 


نگارنده:محمد شیروی خوزانی

 

بدون شک علت اصلی واگذاری مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین المللی به شورا آن بوده است که سازمان، قادر به تأمین اقدام سریع وموثر در این زمینه باشد. توجیه منطقی قضیه هم ا ین است که تنها دول قوی و قدرتمند نظامی، استطاعت آن را دارند که با اعمال قدرت و زور و استفاده از نیروی نظامی، استقرار صلح را تضمین کند و هر کشوری که بخواهد صلح و امنیت بین المللی را به خطر بیاندازد و یا تهدیدی علیه آن به عمل آورد و یا اقدام به تجاوز نماید، از این تصمیمات باز دارد. بر این اساس قدرت و توان نظامی در خصوص تصمیمات لازم الاجرای شورای امنیت حرف اول را می زند و جلوگیری از تهدید صلح و نقض آن و برطرف کردن تجاوز را از طریق مقابله به مثل یعنی استفاده از زور میسر می سازد.

فصل اول: اقدامات مسالمت آمیز و قهری شورای امنیت سازمان ملل متحد

در فصل ششم به شورای امنیت اجازه داده شده است تا توصیه هایی در مورد حل و فصل اختلافات بنماید. در ماده ی 33 به طرفین اختلاف پیشنهاد شده «تا قبل از هر چیز از طریق مذاکره، میانجیگری، سازش، داوری، رسیدگی قضایی و توسل به موسسات یا ترتیبات منطقه ای یا سایر وسایل مسالمت آمیز بنا به انتخاب خود راه حل آن را جستجو نمایند». در ماده ی 34 بیان شده که «شورای امنیت می تواند هر اختلاف یاوضعیتی را که ممکن است منجر به یک اصطکاک بین المللی گردد یا اختلافی ایجاد نماید مورد رسیدگی قرار دهد. بدین منظور که تعیین نماید آیا محتمل است ادامه ی اختلاف یا وضعیت مزبور حفظ صلح و امنیت بین المللی را به خطر بیندازد؟»(1)

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 مهر 1390 ساعت 11:39
ادامه مطلب...
 
جایگاه و مکانیسم فعالیت شورای امنیت مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سردفتر   


نگارنده:محمد شیروی خوزانی


مقدمه:شورای امنیت دارای 15 عضو است که 5 عضو آن دائم و 10 عضو دیگر غیردائم هستند. این 5 عضو (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا) به علت واقعیت های قدرت در سال 1945 انتخاب شدند. اعضای غیردائم توسط مجمع عمومی برای مدت 2 سال انتخاب می گردند. (1)
در شورای امنیت تصمیمات مربوط به مسائل تشریفاتی، با اکثریت 9 رأی اتخاذ می شود. در سایر موارد شورای امنیت با اکثریت 9 رأی نسبت به 15 رأی  تصمیم می گیرد، مشروط به اینکه 5 رأی اعضای دائمی شورا در موقع تصمیم، مثبت باشد. پس هیچ تصمیمی نمی تواند بدون موافقت یکی از اعضای دائم اتخاذ شود.
از این حیث در گفتار اول علل و ضرورت وجودی شورای امنیت و در گفتار دوم، آیین کار شورا و نحوه رأی گیری و در گفتار سوم، تشکیلات وابسته به شورای امنیت و در گفتار چهارم، حق وتو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
گفتار اول: علل و ضرورت وجودی شورای امنیت
در تشکیلات جامعه ی ملل شورایی وجود نداشت که وظیفه آن بررسی کلیه ی مسائل وارد در صلاحیت جامعه ی ملل بود و حالت  ارگان اجرایی جامعه را داشت. اعضای شورا از دو گروه ک شور بودند: اعضای دائمی یا قدرتهای بزرگ جهانی و اعضای غیردائمی. نحوه ی رأی گیری در شورا، اتفاق آراء بود و چون همین امر اتخاذ هر گونه تصمیم جدی و اساسی را غیرممکن می کرد، خود از جمله موجبات شکست جامعه شد.(2)


ادامه مطلب...
 


کلیه حقوق این سایت نزد دفترخانه شماره 1019 تهران محفوظ می باشد
طراحی شده توسط  گروه نرم افزاری تسریر